Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 1-11 класів із основ християнської етики
Під час оцінювання навчальних досягнень школярів із основ християнської етики враховується: – знання учнями морального вчення Ісуса Христа, змісту Божих Заповідей, ставлення школярів до світу у світлі Біблії, змісту християнського спілкування; – уміння учнів керуватися в житті Божими Заповідями, моральним ученням Ісуса Христа, усвідомлювати свої вчинки у світлі Біблії, виявляти особистісні моральні християнські чесноти. Всі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.
Рівень навчальних досягнень |
Бали |
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
І. Початковий | 1 | Учень може:
· назвати одне-два християнсько-етичних понять, моральних норм. |
2 | Учень може:
· назвати декілька християнсько-етичних понять теми, моральних норм; · сформулювати моральну оцінку ситуації чи вчинку на рівні “добро” – “зло”. |
|
3 | Учень може:
· двома-трьома простими реченнями пояснити сутність чи зміст християнсько-етичного поняття; · навести приклади окремих фактів і явищ із моральної практики; · дати власну оцінку окремих фактів і явищ моральної практики (на рівні “добро” – “зло”) й пояснити її 1-2 реченнями; · сформулювати правило поведінки за нормою моралі. |
|
ІІ. Середній | 4 | Учень може:
· репродуктивно відтворити (у вигляді 4-6 простих речень) частину матеріалу уроку; · дати пояснення християнсько-етичних понять і термінів уроку; · навести приклади морального та аморального в житті людей; · оцінити прості моральні ситуації та пояснити свою оцінку відповідно до норм моралі; · на елементарному рівні описати ситуацію морального вибору. |
5 | Учень може:
· відтворити основний зміст навчального матеріалу уроку, відповідаючи на запитання вчителя; · визначити окремі ознаки християнсько-етичних понять; · проаналізувати ситуацію за питаннями вчителя, підручника; · за допомогою вчителя співвіднести ситуацію конкретних вчинків з відповідними нормами моралі й висловити оцінне судження. |
|
6 | Учень може:
· у цілому самостійно відтворити матеріал теми; · охарактеризувати подію, ситуацію, явище з точки зору моральних критеріїв; · правильно вживати християнсько-етичні поняття й пояснювати їх на прикладах; · використовуючи приклади з історії та літератури, висловити просте оцінне судження про відповідність чи невідповідність поведінки моральним нормам. |
|
ІІІ. Достатній | 7 | Учень може:
· у цілому послідовно, самостійно відтворити матеріал теми; · демонструвати розуміння християнсько-етичної термінології; · дати загальну характеристику християнсько-етичних феноменів (сутність, прояви, ознаки, приклади); · аналізувати християнсько-етичні судження й навести приклади їх підтвердження чи спростування; · розповісти про деякі події Старого та Нового Заповіту; · обґрунтувати власну думку, моральну оцінку прикладом. |
8 | Учень може:
· значною мірою самостійно опанувати матеріал уроку; · розповідати про християнсько-етичні моральні цінності, застосовуючи необхідні поняття й терміни; · аналізувати відповідні явища і ситуації суспільного життя, визначаючи ознаки моральної поведінки у світлі християнських моральних цінностей; · моделювати прості ситуації морально-етичного змісту й пропонувати шляхи їх розв’язання; · добирати 1-2 аргументи на підтвердження висловлених учителем чи поданих у підручнику християнсько-етичних висновків; · може знайти необхідні цитати в Біблії. |
|
9 | Учень може:
· оперувати основним навчальним матеріалом, подаючи його в узагальненому та деталізованому вигляді; · самостійно аналізувати християнсько-етичні моральні цінності й робити власні висновки; · обґрунтовувати власні судження й оцінки за допомогою власних прикладів і аргументів; · самостійно працювати з текстом Святого Письма; · систематизувати та узагальнювати набуті знання. |
|
ІV. Високий | 10 | Учень може:
· самостійно опрацювати матеріал уроку за підручником; · моделювати морально-етичні ситуації, пропонувати шляхи їх розв’язання й пояснювати їх; · самостійно розв’язати ситуацію морального вибору й пояснити свій вибір, спираючись на християнсько-етичні категорії; · самостійно оцінити моральні явища; · з незначною допомогою учителя працювати з іншими джерелами інформації християнсько-етичного змісту (Біблія, релігійні образи, фото, художній текст, усна розповідь); · орієнтуватися в біблійних текстах Старого та Нового Завіту. |
11 | Учень може:
· вільно викладати навчальний матеріал в усній та письмовій формі відповідно до завдання; · самостійно здобути нескладну інформацію християнсько-етичного змісту з інших, крім підручника й розповіді вчителя, джерел; · пояснити зміст понять і категорій християнської етики, застосувати їх для аналізу нових ситуацій, зокрема з власного життя; · висловити й обґрунтувати свої думки, оцінки щодо духовно-моральних цінностей суспільного життя; · закінчити знайомий прослуханий текст зі Святого Письма за його початком. |
|
12 | Учень може:
· послідовно й логічно викладати навчальний матеріал, застосовуючи й пояснюючи християнсько-етичні поняття та терміни; · виявляти творчий підхід у розв’язанні ситуативних завдань, оперуючи набутими знаннями й уміннями; · моделювати ситуації морально-етичного змісту, проявляючи гнучкість і мобільність, здатність попереджувати й вирішувати конфлікти; · оцінити рівень власної підготовки та підготовки інших учнів із предмету; · встановлювати міжпредметні зв’язки християнської етики з іншими предметами: історією, літературою, музикою, живописом; · підготуватись до уроку, використавши власні джерела інформації: Святе Письмо, релігійні книги й часописи. |